Pages

Feb 20, 2013

Primer, Undercoat & Color Matching.

Okeh... Selalu mesti ada masalah dengan pemilihan warna, primer serta undercoat untuk modeler baru. Primer ?. Undercoat ?. Hmmm... ada effect ke ?... Silap pilih Primer & undercoat boleh effect kaler yang kita nak.

Basically, kena faham dulu profile primer & undercoat tu macam mana. Selalunya warna yang gelap akan serap pantulan warna manakala warna yang cerah akan menyerlahkan lagi pantulan warna... senang cerita kita ambil contoh warna merah, base color dia pulak hitam, kelabu & putih. Kalau kita spary kaler merah pada ketiga tiga base ni, kita akan nampak perbezaan warna iaitu base hitam warna merah tenggelam, kelabu warna merah timbul tapi agak legap, tetapi warna putih menyerlahkan lagi warna merah tersebut.

Video youtube ni terangkan sikit asas tentang warna serta perbezaan tentang gelap dan cerah...

Ok berbalik pada asal. Selalunya model kit bila dah siap putty & wetsand bagi meratakan permukaannya, kita akan lebih dahulu primer dia. Di galakkan pakai primer silver, kelabu atau putih sebab 2 warna ni tak akan tenggelamkan warna. Kalau nak pakai warna metalik digalakkan lepas sembur primer kelabu 1 layer dan primer silver 2 layer (1 mist & 1 wetcoat).

So bawah ni panduan skit pemilihan warna untuk mokit korang...

1.Pilih warna kegemaran korang. Jika korang mempunyai warna yang korang suka, pertimbangkan menggunakan warna yang unik untuk kereta korang. 

2. Pilih warna yang mudah dikekalkan. sebagai contoh, hitam lebih popular berbanding putih sebab senang nak jaga. Putih akan nampak lusuh kalau tak jaga cat dia. 
 
3. Kalau nak nampak kelainan, pilih warna terang atau warna yg boleh tukar seperti maizora yg bertukar warna pada sudut tertentu.

Ok.. tu ja update sekarang... :)

18 comments:

  1. saya.. zero.. baru nk mule..
    tpi igt nk beli tools dulu..
    ape tools yg penting utk pemulaan..?

    ReplyDelete
  2. Ok... Ni link ni kira basic tools... :)
    http://bengkelkeretakecik.blogspot.com/2011/02/peralatan-asas-untuk-modeller.html

    ReplyDelete
  3. askum..skrg ad kit BNR32 GTR AOSHIMA, and tgh tunggu kit DevilZ dari toypanic. BNR32 tu nnt akn jdi 1st build. blog anda mmg byk mmbntu sy..terima kasih diatas segala ilmu disini..visit blog sy thegoldensentinel.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. nk tnya..putty tu utk apa? bila nk gunakn dia..

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum , abg mumtaz bley approve sy kat fb ?? wan muhd faris . bnyk benda sy nk tnya .. maaf tumpang parking comment kt sini ..

    ReplyDelete
  6. Kalau Sy nk cat motor warna merah... Sy gunakan undercoat gelap contoh undercoat warna kelabu... Apakah hasil warna merah tu nti... Adakah warna merah tu jd gelap atau cerah..

    ReplyDelete
  7. Klu merah, klu tadak color pink sebagai base, boleh ja guna kaler putih sebagai base.. merah lg naik..

    ReplyDelete
  8. Assalam abg nak tanya klau kita nk cat kereta clour silver..colour untuk undercoat pula abg..colour apa kita patot pakai

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ape2 permulaan ntok mengecat kenderaan perlu dmlukan dgan cat primer.. . Strusnya bley naik base ntok proses mngecat

      Delete
  9. Nak cat hitam, primer kaler ape ye

    ReplyDelete
  10. salam nak tanya kalau nak cat warna putih undercot kene warna apa

    ReplyDelete
  11. Nk cat wrna grey , ws pless 01129541649

    ReplyDelete
  12. Hello boss..apa colour penggunaan undercoat yg sesuai bg kereta colour silver

    ReplyDelete
  13. Kalau kereta warna putih.. Utk tukar wrna perlu undercoat dlu x?

    ReplyDelete
  14. Salam.. Kereta saya sekarng warna biru Kalau saya nk cat kereta warna nardo grey perlu ke saya cat Warna lain untuk undercoat nya? Ke saya boleh terus cat warna nardo grey?? Jawapan anda sngat mmbntu..

    ReplyDelete
  15. Kalau nak spray rim warna hitam perlu undercot juga kr maaf newbie bertanya

    ReplyDelete
  16. bos kalau cat kereta warna putih perlu tak undercoat atau primer

    ReplyDelete